Kraftcentret Trekanten

Har til formål at samle kajaksportens talenter i trekantsområdet.

Kraftcentrets formål:

Kraftcentret trekanten er eliteafdelingen i Vejle for Vejle Kajakklub og Vejle Kano og Kajakklub Åen, hvis fornemmeste formål, er at udvikle nye kajaktalenter. Kraftcentret Trekanten er et af flere kraftcentre som findes landet over. Vi får økonomisk støtte fra Dansk Kano- og Kajakforbund (DFK) og EliteVejle, som følger træningsarbejdet, udviklingen og resultaterne.

Træning:

Det er cheftræneren der i samarbejde med ungdomstrænerne der beslutter om en ung roer er dygtig nok og moden nok til at ro med KC. Første niveau er som Bobler, hvor den unge kajakroer er med på et reduceret træningsprogram, indtil roeren har den fornødne roteknik og en hurtighed til at følge træningen fuldt ud.

KC-roerne træner seks dage i ugen, nogle dage med flere træningspas. Træningsprogrammet planlægges af cheftræneren, som varier træningen til den enkle, så der både er intensiv træning og tid til at restituere. KC-roerne har mulighed for at deltage i træningslejre i ind og udland, fx i Italien.

Forældreopbakning:

For at KC-roerne kan deltage i diverse stævner rundt om i landet, kræver det massiv forældreopbakning. I styregruppen sidder der forældre til KC-roerne, som står for koordinering i forbindelse med stævnerne, hvor den samlede forældregruppe søger for kørsel og forplejning.

Det er vigtig med den store opbakning fra forældregruppen, for at sikre de unge roers succes, og samtidig forældrene følge deres barns præstationer i kajakken på nærmeste hold.

Udviklingen:

Den enkelte KC-roers udviklingen prioriteres højt, og for KC-roer under 18 år er det muligt at komme på ungdomslandsholdet. Det kræver at den unge opnår placeringer i A- og B-finaler, og der igennem samler tilstrækkelige point, for at blive udtaget til landholdssamlinger og stævner i udlandet.

Kraftcenter Trekanten i Vejle Kajakklub

I samarbejde tilbyder Vejle Kajakklub og Vejle Kano og Kajakklub Åen elitetræning til de unge roer, som har et ønske om at satse på kajaksporten i aldersgrupperne U14 til U23.

Der tilbydes Team Danmark ordning ved optagelse på en ungdomsuddannelse.

Eliteafdelingen har en veletableret træningsgruppe, der træner seks dage om ugen inkl. fire dage med morgen træning.

Træningen omfatter kajakroning, vægttræning, core-træning, løb, ergometertræning og svømning.

• Roningen forgår Vejle fjord og bugt, samt i Vejle Å.
  • Ergometertræning, vægt- og core-træning er i klubbens træningslokale.
  • Løb er med udgangspunkt i skoven/naturen omkring os.
  • Svømning er i DGI-huset i vinterhalvåret

I klubberne har vi rådighed over K2 og K4, således at mandskabsroning er en naturlig del af træningen.

Den ugentlige træningstid er:

• Mandag – torsdag           kl. 16.00 til kl. 18.00
  • Mandag - torsdag           kl. 06.00 til kl. 07.00
  • Lørdag                             kl. 09.30 til kl. 14.00
  • Søndag                            kl. 10.00 til kl. 14.00

Kraftcentret Trekanten tilbyder deltagels i træningslejre, sammen med roer fra andre klubber

Helt naturligt vil du som eliteroer kommer med til stævner i Danmark og evt. i udlandet.

Yderligere information om roning i Kraftcentre Trekanten fås ved:

• Cheftræner: Michael Fjeldvig
  • Telefon:       2876 3693
  • Mail:            michaelfjeldvig@gmail.com

RESULTATER FOR 2022

Der har været god repræsentation ved alle stævnerne, og de unge roere har leverede fine resultater på banerne.

Danske Mesterskaber, Sprint, medaljer i alt 10 guld, 5 sølv, 5 bronze
Alberte Noe, 4 guld, 2 sølv, 1 bronze
Gustav Skau, 3 guld, 1 sølv
Clara Nielsen, 1 guld, 1 sølv, 1 bronze
Rasmus Boddum, 1 guld, 1 sølv, 1 bronze
Frida Melsen, 1 guld, 2 Bronze
Derudover kan nævnes at KC roerne opnåede følgende:
22 A finaler
8 B finaler
5 C finaler
CSR, medaljer i alt, 7 guld, 1 sølv, 1 bronze
Alberte Noe, 4 guld, 1 sølv
Gustav Skau, 3 guld
Rasmus Boddum 1 bronze
DKF 400m test, 1 guld (ifb med CSR)
Alberte Noe, 1 guld
Maribo regatta, medaljer i alt, 9 guld, 8 sølv, 1 bronze
Alberte Noe, 3 guld,
Magnus Nissen, 2 guld, 3 sølv
Frida Melsen, 2 guld
Gustav Skau, 1 guld, 5 sølv
Rasmus Boddum, 1 guld, 1 bronze
Bagsværd regattaen, medaljer i alt, 9 guld, 6 sølv, 7 bronze
Alberte Noe 5 guld, 1 sølv
Magnus Nissen, 3 guld, 2 sølv
Gustav Skau, 1 guld, 2 sølv, 2 bronze
Frida Melsen, 1 sølv, 2 bronze
Rasmus Boddum 3 bronze
Medaljer opnået af KCT roere ved Nordisk Ungdoms Mesterskaber, i alt 9 guld, 3 sølv, 6 Bronze
Alberte Noe 7 guld, 1 sølv
Gustav Skau, 2 guld, 1 sølv
Rasmus Boddum, 1 sølv, 3 bronze
Benjamin Merrild, 2 bronze
Clara Nielsen, 1 bronze

U18 og -23 Europamesterskaber, Beograd, Serbien
Gustav Skau U18
Alberte Noe U18 (1. års U16)
U18 og -23, Verdensmesterskaber, Szeged, Ungarn
Alberte Noe, U18 (1. års U16)
Olympic Hope Regatta, Bratislava, Slovakiet
Gustav Skau, U17
Alberte Noe, U15

Fokus på sammenhold:

Som ung eliteroer er det vigtigt, at det er rart at komme til træning hver dag, at der er et godt sammenhold i klubben. Derfor gør trænerteamet en stor indsats for at træningen krydderes med leg og sjov. Samt at roerne opføre sig ordenligt, er gode og empatiske kammerater, og at mobning selfølgelig ikke tolereres.

KC arbejder målrettet på den unge roer har lyst til at forbliver i sporten og i klubben, gennem følgende:

GO FIT

• Man bliver FIT, kommer i god form, samt får viden om træningspas, men også overordnet om sundhed, kost, søvn osv.

GO PRO

• Man bliver PRO, ved at der er fokus på den enkles præstation i forhold til ambitionerne, med støtte til at nå i mål og forblive i udvikling.

GO FUN

• Der er FUN, at dagens træning giver glæde, og man får lyst til at gøre sig umage. At der er en god tone, gerne krydret med humor.

GO TOGETHER

• Man er TOGETHER, at træningen forgår i et fællesskab og en tryghed, sammen med andre unge, der elsker kajakroning lige så højt som en selv. At man har venner i klubben, som støtter hinanden, både når det går godt og når det er svært.